/گامبهگام با انقلاب اسلامی (۲۶)/ دکتر علیزاده در نشست خبری سیونهمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی خبر داد:
سنجش افکار موجهای مختلف در یازدهمین انتخابات مجلس/ اتکا به بدنهی دانشجویی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، صبح امروز (دوشنبه،۱۴ مرداد) در نشست خبری سیونهمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه معاونت فرهنگی این نهاد، فعالیتهای متنوعی انجام میدهد و کمتر سازمانی در سطح دانشگاه دارای این گسترهی فعالیت است، گفت: در این حوزه، سه خبرگزاری و یک مرکز افکارسنجی در حال فعالیت هستند.
وی با تاکید بر این که رویکرد این معاونت در این سال ها رویکرد گفتمانی، خدمات اجتماعی و فرهنگی، هنری و دینی و انقلابی بوده است گفت: تمام فعالیت های ما در این محورها برنامه ریزی شده است؛ ضمن آنکه با وجود خبرگزاریها و دارا بودن یک مرکز افکارسنجی، میتوانیم پیمایشهای بزرگی انجام دهیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ویژگی مهم این معاونت را اتکا به بدنهی دانشجویی دانست و اضافه کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دانشجو از فعالیتهای ما بهرهمند میشوند.
دکتر علیزاده ادامه داد: ضمن آسیبشناسیای که در فعالیتهایمان در این حوزهها انجام دادیم، به یک جمعبندی رسیدیم و آن هم اینکه فعالیتهای اجتماعی مورد علاقهی دانشجویان هستند؛ بهاینمنظور مراکز نوع ب خدمات اجتماعی را ایجاد کردیم.
وی همچنین گفت: همچنین با توجه به علاقهی دانشجویان به فعالیتهای محیط زیستی، کانونها و نشستهای آسیبشناسانه در این حوزه را نیز فعال کردیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در همین خصوص، افزود: دانشجویان همچنین به مباحث گفتمانی علاقهمند هستند که در این حوزه، مناظرات دانشجویی را برگزار کردیم. این در حالی است که از مطالبات مقام معظم رهبری نیز برگزاری کرسیهای آزاداندیشی بوده و این در حالی است که این موضوع به دلایل مختلف مغفول مانده است؛ مناظرات دانشجویی باید در فضایی سالم و همراه با پشتوانهی مالی برگزار شود تا دانشجویان بتوانند به راحتی ابراز نظر کنند.
دکتر علیزاده ضمن تاکید بر صنایع فرهنگی و اینکه میتوان در حوزهی فرهنگ، محصولات درآمدزا تولید کنیم، گفت: پارک ملی علوم و فناوریها نرم و صنایع فرهنگی، مشغول فعالیت است؛ همچنین اولین پردیس این پارک نیز در زنجان راه اندازی و به دنبال افزایش ان هستیم.
وی با بیان اینکه مطالعات متعدد در سنجش افکار مورد توجه قرار نمیگیرد، بیان کرد: افکارسنجی به خودی خود نمیتواند مورد توجه باشد و آنچه مهم است، توجه به نتایج آنها میباشد که متاسفانه در این حوزه توجه لازم صورت نمیگیرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: از برنامههای در دست اقدام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) میتوان به موجهای مختلف سنجش افکار در حوزهی یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیمایش ملی سنجش شادکامی مردم ایران، پیمایش ملی پتانسیل رفتارهای اعتراضی ایرانیان و موج دوم سنجش کیفیت زندگی مردم کشور و سبک زندگی دانشجویی، اشاره کرد، اما اگر مورد توجه متولیان فرهنگی قرار نگیرد، فایدهای ندارد و تنها هزینههایی را به کشور متحمل میکند.
دکتر علیزاده اضافه کرد: در جهاددانشگاهی به این حوزهها اهمیت داده میشود و بایستی از حداقل بودجه، بهترین استفاده را کنیم؛ این در حالی است که حوزهی فرهنگ تحریمپذیر نیست و با معرفی فرهنگی میتوانیم برنامههای متعددی را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه در برخی نظرسنجیها، بنا بر تعهد کارفرما، افکارسنجی فقط در اختیار کارفرما قرار میگیرد، گفت: نهایت سود برای ما این است که این افکارسنجیها به برنامهریزیهای خود ما کمک میکند؛ در عین حال باید ظرفیت تحمل بالا برود و ظرفیت شنیدن نتایج افکارسنجیها را داشته باشیم در غیر این صورت، نمیتوانیم راهکار پیدا کنیم؛ در عین حال باید توجه داشت که مراکز افکارسنجی در دنیا نبض جامعه هستند.
نظر شما :