در نشست شورای شعبه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اصفهان مطرح شد؛
گفتمانسازی فرهنگی با جهاددانشگاهی و دانشجویان جهادگر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، در این نشست، درخواست اخذ مجوز 3 کانون دانشجویی با عنوان کانون سپهر اقتصاد به دبیری ایمان صالحی، کانون مناظره و گفتوگو به دبیری سعید رنجبربافقی و کانون عکس لنز به دبیری دنیا شاهزمانی طرح و بررسی شد.
دکتر زاهد شفیعی، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان، در این نشست با اشاره به فلسفه حضور جهاددانشگاهی در محیط دانشگاهی گفت: فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی به واسطه حضور دانشجویان معنا پیدا میکند و دانشجویان جهادی میتوانند جهادعلمی را به دل جامعه ببرند.
وی با تاکید بر اعتقاد جهاددانشگاهی اصفهان برای حمایت از دانشجویان و فراهمسازی بستر فعالیت و کنشگری آنها، ادامه داد: جهاددانشگاهی ظرفیتهای بینظیری در عرصههای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، رسانه و ... دارد که دانشجویان میتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند و روایتگر هویت باشند.
رئیس شورای شعبه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان خطاب به دانشجویان گفت: شما عضو خانواده جهاددانشگاهی هستید و فعالیتهای شما در دانشگاه که برگرفته از حس مسئولیت پذیری شماست بسیار ارزشمند است. سازمان دانشجویان برای ما اهمیت زیادی دارد و از دانشجویان عضو این سازمان حمایت میکنیم.
دکتر شفیعی با یادآوری اینکه آینده کشور به دست دانشجویان رقم خواهد خورد، افزود: شما میتوانید به جریان سازی موثر و تحول آفرین و ارزش آفرین در سطح جامعه کمک کنید و در این مسیر ما نیز در کنار شما خواهیم بود.
سمیرا قاسمی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت این سازمان در سال گذشته ارائه کرد و گفت: خوشبختانه این سازمان به پشتوانه حمایت ها و مشارکت دانشجویان اصفهان، با انجام اقداماتی هدفمند که از سال 1401 آغاز شده، سال گذشته موفق به اخذ مجوز موافقت قطعی تأسیس شد تا وجود این سازمان را در ساختار جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تثبیت کند. این سازمان در گردهمایی سالانۀ مدیران اجرایی 44 شعبه کشور نیز به عنوان یکی از سه شعبه برتر معرفی شده بود.
وی به برگزاری رویدادهای مختلف در طول سال 1403 اشاره و اظهار کرد: اجرای طرحهای هماهنگ راه بلد، فن فرهنگ، ایران مرز پرگهر، بازدید از خانه شهید بهشتی، باغ موزه دفاع مقدس، تحریریۀ خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا و طی طریق تبدیل ایده به عمل در بیش از 20 رویداد به ابتکار کانون های دانشجویی، بخشی از این فعالیت ها بود.
قاسمی همچنین با اشاره به ثبتنام ۴۰ گروه در مناظرات و راهیابی ۴ نماینده اصفهان به مرحله منطقهای، افزود: برگزاری نشست انتخابات؛ کنشگری یا تماشاگری، کارگاه ترسیم مدل کسب و کار، همکاری در برگزاری جشنوارۀ دانشجویی داستان کوتاه زایندهرود، مشارکت در پنجمین دورۀ استارت اپ ویکند رویش و همایش چشماندازهای شغلی آینده از دیگر فعالیتهای این سازمان در سال گذشته بود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به جدی بودن دغدغه اشتغال برای دانشجویان، اولویت سازمان دانشجویان پرداختن به فرهنگ کار است و در این راستا یادداشتهای کارخوانی که توسط دانشجویان نوشته میشود در طول سال گذشته انتشار یافته است.
مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان از اعطای مشوقهای ترغیبی جهت عضویت دانشجویان ازجمله ارائه تخفیف استفاده از برنامههای فرهنگی و تفریحی خبر داد و با اشاره به وضعیت کانون ها گفت: سال گذشته ۴ کانون دانشجویی مجوز فعالیت گرفتند و امسال نیز 3 درخواست تشکیل کانون مطرح شده است.
ایمان صالحی، دبیر کانون سپهر اقتصاد در ادامه این جلسه با معرفی این کانون، اظهار کرد: بسیاری از آموزشهایی که امروز در زمینههای مالی، مالیاتی، اقتصادی و سرمایهگذاری ارائه میشود، بهروز نیستند و با واقعیتها و تحولات روز بازار و قوانین جدید همخوانی ندارند.
وی افزود: با همکاری اساتید دانشگاه و با پشتیبانی سازمان دانشجویی، تصمیم گرفتیم زیرساختی آموزشی برای حوزههای مالی، مالیاتی و سرمایهگذاری فراهم کنیم و این آموزشها را با کیفیت بالا، بهصورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار دهیم.
صالحی با اشاره به چشمانداز بلندمدت این کانون، تصریح کرد: قصد داریم از افراد موفق، کارآفرینان و مدیران برجسته در حوزه مالی و اقتصادی دعوت کنیم تا در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده و تجربههای عملی خود را به صورت روایی و کاربردی به اشتراک بگذارند. در واقع طرح ما نهتنها بهروزرسانی آموزش و رایگانسازی آن را هدف قرار داده، بلکه میخواهد مسیری ایجاد کند برای ایجاد انگیزه، انتقال تجربه و توانمندسازی واقعی دانشجویان در حوزهای که با آن درگیر هستند و آینده شغلی خود را در آن جستوجو میکنند.
رئیس شورای سیاستگذاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان درباره این طرح گفت: با توجه به کلیت طرح و جهتی که برای جریانسازی دانایی در حوزه اقتصاد ترسیم شده، بهنظر میرسد ارتباط و همافزایی با معاونت آموزش میتواند یکی از گامهای مؤثر در تحقق این هدف باشد. ما در شعبه ۸، دپارتمان حسابداری و مالی را در اختیار داریم؛ دپارتمانی که به لطف تجربههای گذشته، ساختار بالغی دارد و هم از نظر علمی و هم از نظر رسانهای، جایگاه قابل توجهی میان مخاطبان خود پیدا کرده است.
وی افزود: با توجه به تقاطع موضوعی این طرح با حوزههای حسابداری، مالی و اقتصاد، بهنظر میرسد مدل همکاری در تولید محتوا میان شما و این دپارتمان میتواند یک همکاری برد-برد باشد.
دکتر علیاکبر سقایی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز درباره این طرح گفت: امروز اگر بخواهیم از «ایجاد جریان دانایی» در حوزه اقتصاد سخن بگوییم، باید پیش از هر چیز باور کنیم که این جریان، نباید از بالا به پایین و صرفاً آکادمیک باشد؛ بلکه باید «عقلانی»، «مردمی» و «چندبُعدی» شکل گیرد.
وی افزود: اقتصاد امروز فقط در مالیات و حسابداری خلاصه نمیشود، بلکه درک عمومی از سرمایهگذاری، خلق کسبوکار، سواد مالی و حتی سبک زندگی اقتصادی است و اگر قرار است نسلی از متفکران، کارآفرینان، یا حتی مصرفکنندگان آگاه پرورش یابد، باید از دانشگاهها آغاز کنیم، اما در همانجا متوقف نشویم.
عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: دیگر دورهای نیست که تنها داشتن محتوا کافی باشد. هر روز، هر ساعت، میلیاردها داده به فضای جهانی افزوده میشود، اما آنچه نایاب است، توجه انسانهاست. مخاطب امروز، محتوا را گزینش میکند؛ براساس قالب، لحن، رنگ، سرعت و حتی شخصیت گوینده. یکی اینفوگراف میخواهد، یکی پادکست، آنیکی ویدیوی اینستاگرامی. ما اگر میخواهیم جریانسازی کنیم، باید این تنوع را درک کنیم و در ساختار تولید و توزیع محتوایمان لحاظ کنیم.
وی افزود: محتوا لازم است به هنگام و متمایز با درک و ذائقه رسانهای مخاطبان آماده شود. ما نباید صرفاً کتاب چاپ کنیم که خاک بخورد. باید محتوایی بسازیم که دقیقاً در لحظهای که مخاطب به آن نیاز دارد، در دسترس او باشد.
سعید رنجبربافقی دبیر کانون مناظره و گفتوگو نیز درباره این کانون اظهارکرد: این مسیر را نهتنها با دغدغه، بلکه با تجربهای یکساله و همراهی با مجموعههایی همچون انجمنهای علمی، مهندسی، اسلامی و… آغاز کردهایم. هدف، صرفاً یک فعالیت نمایشی یا محفلی نیست؛ بلکه تلاشی است برای ایجاد یک فضای واقعی، زنده و مؤثر برای گفتوگو، تفکر انتقادی و تنوع دیدگاه در دانشگاه، بهویژه در دانشگاه اصفهان.
وی افزود: دغدغه داریم، هم برای گفتوگو، هم برای تربیت افرادی که بتوانند بفهمند، تحلیل کنند و بر مبنای استدلال گفتوگو کنند. این امر البته نیاز به آموزش، تمرین و میدان دارد و همین مأموریتی است که ما در قالب این کانون دنبال میکنیم.
دبیر کانون مناظره و گفتوگو ادامه داد: این حرکت، تنها پاسخی به یک نیاز دانشجویی نیست، بلکه میتواند زمینهساز گفتوگو در سطح شهر، جامعه و حتی فراتر از مرزها باشد.
رئیس شورای شعبه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان درباره این طرح اظهار کرد: ضرورت گفتوگو بینیاز از اثبات است، اما شکل فعلی آن، مصنوعی و نمایشی شده است. سالهاست که با وجود تأکیدهای فراوان در اسناد توسعه، هنوز گفتوگو بهجای آنکه فرایندی ارگانیک و زیربنایی باشد، به سطحینگری و ظاهرگرایی دچار شده است.
دکتر شفیعی افزود: ما نیازمند نهادهایی هستیم که بسترهای واقعی برای گفتوگو و تفکر نقاد فراهم کنند. نهادهایی که بتوانند تابآوری فکری و اجتماعی را تقویت کنند، نه فقط نقش نمادین داشته باشند. اگر این نگاه عالمانه، جامع و بیتعصب سیاسی حاکم شود، میتوانیم بهسوی جامعهای بالغتر، با ظرفیت بالاتر برای حل مسائل پیش برویم. ایجاد این فضا، اقدامی ارزشمند و حیاتی است و بیش از هر زمان، به آن نیاز داریم.
دکتر جعفر شاهنظری، عضو شورای شعبه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز درباره این طرح گفت: آموزش مهارتهای گفتوگو و مناظره، ضرورتی بنیادین برای رشد اندیشه و جامعه است، اما آنچه امروز در فضای فکری کشور با آن مواجهیم، اغلب با سوءتفاهمی بنیادین آغاز میشود. اینکه گفتوگو را با غلبه بر دیگری یا اثبات مطلق باورهای خود اشتباه میگیریم. وقتی پیشفرض ما این باشد که حق همان است که من میگویم، دیگر مجالی برای تبادل اندیشه باقی نمیماند.
وی افزود: در فرهنگ ما، آداب گفتوگو بهدرستی نهادینه نشده است؛ اگر آموزش این مهارتها، چه در قالب گفتوگوهای آرام و عمیق و چه در قالب مناظرههای جدی و اصیل دنبال شود، میتواند تأثیری شگرف بر فضای فکری و فرهنگی جامعه داشته باشد.
دکتر حامد سیارخلج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز درباره این طرح اضافه کرد: مشکل اصلی اینجاست که فرهنگ گفتوگو و تفکر انتقادی هنوز در فضای دانشگاهی ما نهادینه نشده است. ما پیش از هر چیز، نیازمند آموزش پایهای گفتوگو و مهارتهای استدلال هستیم.
وی افزود: از نکات جالب این فضای گفتوگو میتواند استفاده از مغالطهها در قالب طنز و تئاتر باشد. نکته دیگر، ضعف رایجی است که در جامعه میبینیم. افراد حتی وقتی در مسیر نادرستی از گفتوگو یا تحلیل قرار میگیرند، توانایی بازگشت ندارند؛ چون ابزار تفکر نقادانه را نیاموختهاند. باید یاد بگیریم تفکر انتقادی، صرفاً «نقد کردن» نیست؛ بلکه فرایندی پیچیده از تحلیل، تشخیص مغالطه و ساختار منطقی است.
دنیا شاهزمانی، دبیر کانون عکس لنز درباره طرح این کانون، اظهار کرد: در این کانون، میخواهیم عکاسی را نه صرفاً بهعنوان ثبت تصویر، بلکه بهعنوان ابزاری برای دیدن عمیقتر و بازخوانی خاطرات و روایتها دنبال کنیم.
وی افزود: در خرداد، میزبان گالری «ایران در اصفهان» خواهیم بود، که فرصتیست برای نمایش نگاههای متنوع از سراسر کشور، در قلب اصفهان، همچنین عکاسی از فضاهای تاریخی همچون خانههای قدیمی، کاخ فرهنگ و موزههای مردمشناسی بخشی از فعالیتهای ماست.
دبیر کانون عکس لنز ادامه داد: بخش بزرگی از انگیزه و استمرار ما، مدیون همراهی و حمایتهاییست که اگر نبود، شاید بسیاری از ما هرگز به این فضا قدم نمیگذاشتیم.
دکتر سقایی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان درباره این طرح گفت: عکاسی، همچون لبخند، زبان بینالمللی ارتباط است؛ بینیاز از کلام، اما لبریز از معنا. یک تصویر میتواند دروازهای برای گفتوگو شود، پلی میان فرهنگها و روایتی بیواسطه از تجربههای انسانی. تجربهام از دانشگاه فرایبورگ آلمان و مسابقهای با عنوان «من و بابام» نشان داد که چطور یک ایده ساده میتواند به اثری عمیق و جهانی بدل شود.
وی افزود: پیشنهاد من ایجاد یک جریان فعال در بستر دانشگاه است؛ مثلاً برگزاری مسابقات بینالمللی عکاسی با مشارکت دانشگاههایی مانند لاهور در پاکستان یا دیگر خواهرخواندههای فرهنگی اصفهان. این کار هم در تقویت ارتباطات بینالمللی مؤثر است، هم به معرفی چهرهای فرهنگی و خلاق از دانشگاه کمک میکند.
نظر شما :