رییس جهاددانشگاهی سمنان خبر داد:

اجرای طرح تولید «قطعات حفاری معادن غیر نفتی» در سمنان

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۶۴)
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶ کد : ۴۶۶۳۹ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان سمنان در تشریح برنامه‌ها و طرح‌های فناورانه این نهاد در سال جاری گفت: در حوزه معادن و شیمی ۳ طرح تولید مالچ طبیعی، تولید کود ارگانیک و تولید قطعات حفاری معادن غیر نفتی به عنوان کار ویژه در حوزه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان در حال انجام است.
اجرای طرح تولید «قطعات حفاری معادن غیر نفتی» در سمنان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی راد رییس جهاددانشگاهی سمنان در آستانه 16 مرداد، چهل و دومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی به‌فرمان امام خمینی (ره) با بیان اینکه مأموریت طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه با تدبیر و دوراندیشی مقام معظم رهبری و اعتقاد راسخ معظم له به جهاددانشگاهی از سال ۹۷ به این نهاد انقلابی ابلاغ شده است، گفت: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان سمنان در ۴ حوزه تولید و خدمات دانش‌بنیان بر پایه دو رکن اصلی و مهم شعار امسال یعنی اشتغال آفرین و دانش‌بنیان تدوین شده و اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در جهاددانشگاهی استان سمنان مصمم هستیم تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را با دو ویژگی اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان در سطح کشور، استان و منطقه طرح‌ریزی و اجرا کنیم، جهاددانشگاهی همواره یک سازمان پیشرو در تحقق شعار سال بوده است و جهاددانشگاهی استان از تمام ظرفیت و پتانسیل خود در این راستا بهره خواهد گرفت.

رییس جهاددانشگاهی سمنان افزود: برنامه‌ها و مأموریت‌های ویژه و مناسبی در حوزه تولید و خدمات دانش‌بنیان با هدف توسعه و پیشرفت استان در این حوزه‌ها تدوین و اجرایی شده است، طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی استان در 4 حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، معادن و شیمی، دام سبک و همچنین مراکز نوآوری و شکوفایی تهیه و در حال اجرا است.

منصفی راد ادامه داد: در حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، مرکز درمان ناباروری، درمانگاه دیابت (مرکز جامع‌ترمیم زخم) و خدمات حوزه مهندسی بافت (در ذیل مرکز جامع زخم) در حال اجرایی شدن است، در حوزه معادن و شیمی نیز سه طرح تولید مالچ طبیعی، تولید کود ارگانیک و تولید قطعات حفاری معادن غیرنفتی به‌عنوان کار ویژه در حوزه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان در حال انجام است.

وی اذعان داشت: هدف‌گذاری ما در حوزه پزشکی و زیست‌فناوری، انتقال دانش فنی در زمینه درمان ناباروری از طریق سلول‌های بنیادی با همکاری پژوهشگاه ابن‌سینا و رویان، تعیین جنسیت و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین، تولید محصولات غضروف، پوست‌واستخوان با کاربردهای ارتوپدی، زخم پوش‌ها و دندانپزشکی، تولید محصولات مهندسی بافت جهت ترمیم انواع زخم‌های مزمن و ... و در طرح‌های مربوط به حوزه معدن و شیمی نیز مقابله با تحریم‌ها و حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز از کشور و تولید به‌صرفه و تأمین نیازهای داخل کشور در حوزه تأمین قطعات مغزگیری دستگاه‌های حفاری معادن غیرنفتی است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان تأکید کرد: در حوزه دام سبک نیز با عنایت به مصوبه سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان با عنوان طرح ملی قطب دام‌پروری شهرستان مهدی‌شهر، ایجاد مرکز به نژاد دامی (زیست‌فناوری دام سبک) و ایجاد ایستگاه اصلاح نژاد قوچ سنگسری به‌عنوان دو طرح فناورانه در استان سمنان در حال اجرا است.

منصفی راد ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی گوسفندان سنگسری با به‌کارگیری روش هسته بسته، طرح فناورانه کلان ملی "اصلاح نژاد دام سبک" و دستیابی به قوچ و میش‌های خالص اصلاح‌شده نیز از جمله هدف‌گذاری و ویژگی بارز طرح فناورانه در حوزه دام سبک است.

وی مراکز نوآوری و شکوفایی را یکی دیگر از حوزه‌های زیست‌بوم نوآوری این نهاد ذکر کرد و از فعالیت 4 مرکز نوآوری و شکوفایی در این نهاد خبر داد و گفت: مرکز نوآوری و شکوفایی نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه و تبلت، مرکز نوآوری و شکوفایی طراحی اپلیکیشن های موبایل، مرکز نوآوری و شکوفایی مواد و تجهیزات پزشکی و مرکز نوآوری و شکوفایی دام‌پروری و صنایع تبدیلی در جهاددانشگاهی استان در حال فعالیت هستند و تعداد 10 تیم فناور در این مراکز مشغول به طراحی و اجرای ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان است.

منصفی راد با بیان اینکه طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی در راستای مأموریت‌های کلان جهاددانشگاهی به تصویب رسیده است، افزود: طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را فراهم می‌کند، با اجرایی شدن کامل این طرح‌ها، بالغ‌بر 60 تا 70 نفر اشتغال فراهم می‌شود.

کلید واژه ها: چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل42


نظر شما :