برگزاری همایش بین‌المللی کارکرد فانتزی در تاریخ و الهیات با همکاری جهاددانشگاهی واحد اصفهان

۰۵ خرداد ۱۴۰۴ | ۱۴:۰۸ کد : ۸۴۵۵۷ عمومی
همایش بین‌المللی کارکرد فانتزی در تاریخ و الهیات، با همکاری سفارت یونان در تهران و جمعی از کانون‌های ادبی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه اصفهان و هنر اصفهان برگزار شد.
برگزاری همایش بین‌المللی کارکرد فانتزی در تاریخ و الهیات با همکاری جهاددانشگاهی واحد اصفهان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، این همایش با سخنرانی پدر آندرئاس آندرئوپولوس با موضوع فانتزی و سنت مسیحی؛ هادی ربیعی با موضوع فانتزی و سنت فلسفه‌ اسلامی؛ فاطمه صانعی با موضوع آسیب‌شناسی فانتزی‌های عصر مدرن از منظر سمبولیسم سنتی آتوسا صالحی با موضوع از اسطوره تا ادبیات فانتزی مدرن ایرانی، چالش‌ها و فرصت‌ها و ابوالحسن فیاض انوش با موضوع تعلیم تاریخی الهیاتی در گونه‌ فانتزی برگزار شد.

پدر آندرئاس آندرئوپولوس، استاد بازنشسته الهیات دانشگاه وینچستر (با مترجمی علی صادقی)، ضمن تأمل در «فانتزی و سنت مسیحی» در این همایش اظهار کرد: حضور در ایران برایم اتفاق ویژه‌ای است. تاریخ و تمدن هر دوی ما غنی محسوب می‌شود. ما می‌خواهیم درباره ریشه‌های بنیادین فانتزی و تخیل و سنت صحبت کنیم.

استاد بازنشسته الهیات دانشگاه وینچستر ادامه داد: خیال و تصور می‌تواند با دین و آیین‌های مذهبی پیوند یابد. نمایش‌نامه‌های قدیمی نمودی از آن در دنیای کهن است. خیال و تخیل به ما کمک می‌کند به امور فراتر از واقعیت‌های این دنیا شکل دهیم.

در ادامه هادی ربیعی، معاون آموزشی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر عنوان سخنرانی خود را «فانتزی و سنت اسلامی» قرار داد و اظهار کرد: فانتزی در سنت اسلامی، نه‌تنها ابزاری روایی، بلکه بخشی از نظام فکری فیلسوفان بوده است. ابن‌سینا از جمله متفکرانی‌ست که در آثار خود به نمادها، تخیل و رمزگرایی توجه ویژه‌ای داشته است. بعضی از نوشته‌های رمزی او مانند سلامان و ابسال و قصه‌ غربت غربیه، سرشار از عناصر فانتزی هستند و در عین حال، لایه‌های فلسفی عمیقی ارائه می‌دهند. 

سپس ابوالحسن فیاض‌ انوش، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در سخنانی با عنوان «تعلیم تاریخی الهیاتی در گونه فانتزی؛ ارزیابی نمونه‌وار یکی از رسائل اخوان‌الصفا» اظهار کرد: اخوان‌الصفا شامل گروهی از اندیشمندان قرن چهارم هجری، در آثار خود بر هماهنگی میان عقل و دین تأکید داشتند. آن‌ها بر این باور بودند که آموزه‌های دینی و اصول فلسفی مکمل یکدیگرند. یکی از برجسته‌ترین آثار آن‌ها، «رساله‌ دادخواهی حیوانات نزد پادشاه پریان» با استفاده از نمادها، مسائل اخلاقی و اجتماعی را مطرح می‌کند. 

همچنین ابراهیم رضایی، معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: سنت‌های ابراهیمی جایگاه خیال را در نظام فکری خود مشخص کرده‌اند. در مقابل، سنت‌های مغرب‌زمین این مفهوم را با تأکید بر عقلانیت تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. در جوامع حدیثی مسلمانان، پیامبر اکرم(ص) مرگ را در قالب تصویری از نمک‌زده‌شدن مشاهده کرده که این امر نشان‌دهنده قدرت خیال در تفسیر مفاهیم متافیزیکی است. پیامبر خاتم مانند همه انبیای الهی، درک عمیقی از عوالم مختلف داشت و این مسئله در فهم عالم زبان و جایگاه خیال در سنت اسلامی حائز اهمیت است.

آتوسا صالحی، شاعر و نویسنده نیز دیگر سخنران این همایش بود. وی که عنوان سخنرانی‌اش را «از اسطوره تا ادبیات فانتزی مدرن ایرانی: چالش‌ها و فرصت‌ها» قرار داده بود، اسطوره‌ها را نخستین اشکال روایتگری در فرهنگ‌های انسانی‌ دانست و گفت: نه‌تنها داستان، بلکه جهان‌بینی و پاسخ به پرسش‌های بنیادین هستی در دل اسطوره‌ها قرار دارد. در سنت ایرانی، از آفرینش در اوستا تا شاهنامه‌ فردوسی، نمادهای اسطوره‌ای نقش مهمی در تفسیر کیهان‌شناسی و مفهوم قهرمان داشته‌اند.

فاطمه صانعی، مترجم و پژوهشگر فلسفه هنر نیز در سخنانی با عنوان «آسیب‌شناسی فانتزی‌های عصر مدرن از منظر سمبولیسم سنتی» اظهار کرد: سنت از دیدگاه حکمت خالده، حقیقتی ازلی و ثابت است که در طول تاریخ اشکال گوناگونی به خود گرفته؛ اما در ماهیت خود یگانه باقی مانده است. این سنت با ایجاد فضایی معنوی و نمادین، زندگی انسان را در چارچوبی متعالی هدایت می‌کند. سمبول‌ها در این میان، به‌مثابه واسطه‌ای میان محسوس و معقول، زمینه‌ اتصال انسان به حقایق فراتر از ماده را فراهم می‌کنند. 

 

کلیدواژه‌ها: جهاددانشگاهی واحد اصفهان


نظر شما :