اقدامات جهاددانشگاهی قزوین در آموزش و توانمندسازی منابع انسانی

به گزارش روابطعمومی جهاددانشگاهی استان قزوین، دکتر مهدی گلدوزها اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی با منابع حمایتی محدود فعالیت میکند و بخش عمده هزینههای آن از محل درآمدهای اختصاصی تأمین میشود، این درآمدها عمدتاً از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به دست میآید.
وی با تأکید بر اهمیت خودکفایی در فعالیتهای جهاد دانشگاهی افزود: این نهاد در کنار بخش خصوصی تلاش دارد با رویکردی خودکفا عمل کند و مهمترین سرمایه جهاددانشگاهی برای دستیابی به عملکردی بهتر، منابع انسانی توانمند و چابک است.
دکتر گلدوزها بیان کرد: جهاددانشگاهی سالهاست که در زمینه آموزش و توانمندسازی منابع انسانی سازمانها و نهادها فعالیتهای گستردهای انجام داده و در حوزه توسعه منابع انسانی خود نیز اقدامات ویژهای را به اجرا گذاشته است.
وی ادامه داد: مسئولیت توانمندسازی منابع انسانی در جهاد دانشگاهی بر عهده معاونت توسعه و مدیریت منابع است. در دو سال اخیر، این معاونت توجه ویژهای به این موضوع داشته و اقداماتی همچون برگزاری آموزشهای ضمن خدمت و تدوین نظام مدیریت عملکرد را در دستور کار قرار داده است.
آموزشهای ضمن خدمت در سه بخش
معاون توسعه و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی تشریح کرد: آموزشهای ضمن خدمت در سه بخش طراحی شده است.
آموزشهای عمومی جمعی: این آموزشها تمامی اعضای سازمان را در بر میگیرد. برنامههای آموزشی سالانه نیازسنجی شده و بر اساس یک تقویم آموزشی اجرا میشوند. این دورهها در دو سطح «آموزش مدیران» و «آموزش کارشناسان» برگزار میگردد.
آموزشهای عمومی اختصاصی: این آموزشها بر اساس نیازهای فردی طراحی شده و ابتدا با تمرکز بر مدیران آغاز شده است. ابزارهای ارزیابی نظیر «کانون ارزیابی و توسعه مدیران» برای شناسایی نیازهای آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. این کانون یکبار در سال ۱۴۰۱ و بار دیگر در سال جاری برگزار شد و نتایج آن منجر به تدوین برنامههای توسعه فردی یکساله برای مدیران شده است.
آموزشهای تخصصی: این آموزشها متناسب با جایگاه شغلی افراد طراحی شده و با توجه به نیازسنجیهای شخصی یا تخصصی اجرا میشود. هر فرد در طول یک سال دارای سرانه آموزشی مشخصی است و میتواند از این بودجه برای ارتقای مهارتهای تخصصی خود در مراکز آموزشی معتبر کشور استفاده کند.
مدیریت عملکرد و نظام جبران خدمت
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سازمانها در تلاش برای تدوین نظام مدیریت عملکرد هستند. در جهاد دانشگاهی استان قزوین، از سال ۱۴۰۱ تمامی موقعیتهای شغلی بر اساس مدل بینالمللی G20 ارزیابی و بر این اساس، الگوی اختصاصی برای نظام جبران خدمت طراحی و اجرایی شده است.
به طور کلی، در این نظام بر اساس مدل 4P چهار مؤلفه اصلی در ارزیابی منابع انسانی لحاظ میشود:
✔ عضویت در سازمان (میزان تعهد و هویت سازمانی)
✔ ویژگیهای شخصیتی (توانمندیها، مهارتهای فردی و انگیزه)
✔ موقعیت شغلی (سطح مسئولیتها و نوع وظایف)
✔ عملکرد فردی و سازمانی (تحقق اهداف و خروجیهای کاری)
ما برای پوشش همه این چهار مؤلفه، از ابتدای سال ۱۴۰۳ پروژه تدوین «نظام مدیریت عملکرد» را آغاز کردهایم.
دکتر گلدوزها تأکید کرد: ارزیابیهای ۳۶۰ درجه و ارزشیابیهای سالانهای که پیشتر انجام میشد، جامع و مستمر نبودند. برای استقرار یک نظام کارآمد، ابتدا طرح مستندسازی فرآیندهای سازمانی انجام شد و در گام بعدی طرح کارسنجی و زمانسنجی در دست اقدام قرار گرفت.
در نهایت، با بررسی همهجانبه موقعیتهای شغلی و شاغلان، مدل ترکیبی (MBO، شایستگیمحور، ۳۶۰ درجه و مدیریت چابک) برای ارزیابی عملکرد تدوین خواهد شد.
وی افزود: تنوع موقعیتهای شغلی در جهاد دانشگاهی، از فعالیتهای رسانهای و فرهنگی تا آموزشی و درمانی، فرآیند تدوین این نظام را پیچیدهتر کرده است. با این وجود، امیدواریم با مشارکت حداکثری مدیران و کارشناسان، این نظام در آیندهای نزدیک به طور کامل اجرایی شده و امکان مدیریت عملکرد سیستمی در سازمان فراهم گردد.
آمادگی برای همکاری با سایر سازمانها
معاون توسعه و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی در پایان گفت: مسائل مربوط به منابع انسانی در بسیاری از سازمانها مغفول مانده است. جهاد دانشگاهی، به عنوان نهادی پیشرو در توسعه منابع انسانی، آمادگی دارد در زمینههای مرتبط با مدیریت عملکرد، آموزش و نظام جبران خدمت با سایر دستگاهها و نهادهای اجرایی همکاری کند. امیدواریم با اجرای این برنامه، الگویی کارآمد برای سایر سازمانها ارائه داده و گامی مؤثر در توسعه سرمایه انسانی کشور برداریم.
نظر شما :