دکتر حسن مسلمی‌نائینی تشریح کرد:

نقش مهم علمی و فنی جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس

۰۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۸ کد : ۷۵۶۱۷ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به نقش این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس گفت: جنگ ما فقط جنگ نظامی نبود، بلکه جنگ علمی و فنی نیز بود و جهاددانشگاهی در این عرصه نقش اصلی را ایفا کرد.
نقش مهم علمی و فنی جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی‌نائینی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت هفته دفاع مقدس به تشریح بخشی از فعالیت‌های جهادگران جهاددانشگاهی طی جنگ تحمیلی پرداخت و ضمن تبریک هفته وحدت، ولادت باسعادت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام صادق(ع) و هفته دفاع مقدس گفت: کمتر از دو ماه بعد از تشکیل جهاددانشگاهی جنگ تحمیلی آغاز شد. آغاز جنگ مصادف با اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نیز بود و کشورهای دنیا ما را تحریم کرده و از عراق حمایت می‌کردند و تجهیزات به روز نظامی را در اختیار صدام قرار می‌دانند. در آن زمان بسیاری از تجهیزات جنگی موجود در کشورمان وارداتی بود؛ به خصوص هواپیماهای جنگی ما که نیاز به قطعات داشت از کار افتاده بود و به دلیل تحریم‌ها امکان وارد کردن آنها نبود. اعضای جهاددانشگاهی با ایمان، اعتقاد، همت و خودباوری، ارتباط میان دانشگاه، انقلاب و جنگ را ایجاد کرده و با کمک دانشگاهیان به دنبال درخواست سران نظامی کشورمان نسبت به ساخت تجهیزات مختلف اقدام کردند و تعمیر قطعات، تجهیز و ارتقای مهمات و توان دفاعی، افزایش برد و توان لجستیکی رزمی و ارتقای توان دفاعی و دفاع از زیرساخت‌های حیاتی کشورمان را محقق کردند.

دکتر مسلمی‌نائینی با اشاره به اینکه بخش زیادی از هواپیماهای موجود در ایران به ویژه هواپیماهای آمریکایی که به هیچ وجه قطعات آنها به ایران فروخته نمی‌شد امکان پرواز نداشتند و در مقابل قدرت هوایی عراق بالا بود، گفت: قطعات هواپیماهایی که مشکل داشتند در اختیار جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف قرار می‌گرفت و اعضای جهاد شروع به بررسی تجهیزات و مهندسی معکوس آنها می‌کردند و تعمیر و ساخت دوباره تجهیزات انجام می‌شد.

طرح‌های بزرگ و کوچک نظامی در دست جهاددانشگاهی

وی به تلاش همه‌جانبه و مشارکت گسترده جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس که منجر به اجرای تعداد زیادی طرح‌های بزرگ و کوچک نظامی شد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی مجدد خط تولید موشک کاتیوشا، ساخت مین‌های هوایی، بهینه‌سازی و به‌روز کردن سیستم ناوبری هواپیماهای شکاری اف ۵، رمزگشایی از بیسیم‌های مخابرات پیشرفته دشمن، ساخت شبکه رایانه‌ای پدافند راداری، پهپاد شناسایی برد کوتاه، دستگاه‌های رمزکننده‌ متن و صوت، طراحی دستگاه آزمایش موشک ضدتانک، از کار انداختن بمب‌های لیزری و ایجاد ترس در سپاه دشمن با روش‌های جنگ روانی اشاره کرد و گفت: جهادهای دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت، صنعتی امیر کبیر، دانشگاه تهران، علوم پزشکی، چمران اهواز، رازی کرمانشاه و گروه علوم انسانی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی نیز از جمله مراکز بسیار فعال در دوران دفاع مقدس بودند. مثلا در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان و شریف بر روی ساخت بالن‌های حرارتی و هیدروژنی کار و موفق به ساخت این مین‌های هوایی شدند که برای مقابله با حملات هوایی به ویژه حمله به مراکز صنعتی و پالایشگاه‌ها کاربرد داشتند و حتی موجب سقوط هواپیماهای دشمن شدند.

دکتر مسلمی‌نائینی ساخت پهبادهای بدون سرنشین و نصب دوربین برای عکس‌‌برداری از استحکامات دشمن را از دیگر نوآوری‌های جهادگران دانست و گفت: پس از تحلیل این عکس‌ها، اطلاعات نظامی ارزشمندی در اختیار سران نظامی قرار داده می‌شد. ساخت پناه‌گاه‌های چند منظوره، ساخت مواد شیمیایی گرم کننده که برای استفاده در مناطق سردسیر کاربرد داشت.

تقدیم بیش از ۱۰۰ شهید 

اعزام نیروهای پزشکی، فنی‌مهندسی و ... از دیگر اقداماتی بود که دکتر مسلمی‌نائینی از انجام آنها طی جنگ تحمیلی سخن گفت و افزود: جهاددانشگاهی بیش از ۱۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است. همچنین جهاد در سطح نظامی با ارتباط مستقیم با خط مقدم جنگ و قرارگاه‌های پشتیبانی و لجستیکی، نیاز‌ها و اولویت‌های دفاعی کشور را در حوزه‌های آفندی و پدافندی در مناطق جنگی تدارک می‌دید.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه‌های مختلف فرهنگی، جهاددانشگاهی دوشادوش جامعه انقلابی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی، کمک و حمایت از خانواده‌های رزمندگان، برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از شهدا و تقویت و حفظ بنیه دفاعی و انقلابی می‌پرداخت. در سطح علمی و دانشگاهی، در کنار فعالیت‌های ستادی علمی رزمندگان و فرهنگی در فضای دانشگاه، ارتباط میان دانشگاه، انقلاب و جنگ را حفظ و تداوم می‌بخشید.

برنده جنگ علمی و فنی

رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه جنگ ما فقط جنگ نظامی نبود بلکه جنگ علمی و فنی نیز بود، گفت: جهاددانشگاهی در بخش علمی و فنی نقش اصلی را ایفا کرد.

وی با تأکید بر اینکه هر آنچه در دوران دفاع مقدس رخ داد با اعتقاد بر شعار «ما می‌توانیم» بود، گفت: این باور که اگر همه دنیا درهایشان را به روی ما ببندند، توانایی حل مشکلات خودمان را داریم پس از جنگ نیز در میان جهادگران جهاددانشگاهی باقی ماند و این نهاد انقلابی با همان نیت، دید و برنامه فعالیت خود را ادامه داد و توانست موفقیت‌های بزرگی را در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

وی با اشاره به موفقیت‌های جهاددانشگاهی حین و بعد از جنگ تحمیلی در حوزه پزشکی گفت: تأسیس پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از پژوهشگاه‌های معتبر کشور و دنیا و کارهایی که در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری انجام می‌دهند از جمله این موفقیت‌ها است و اصولاً سعی می‌شد اقداماتی که انجام می‌شود در حوزه‌های مهم برزمین مانده باشد و حتی این تصور باشد که انجام آنها در کشور امکان‌پذیر نیست و یا موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

شگفت‌زدگی جهان از موفقیت جهاددانشگاهی

دکتر مسلمی‌نائینی به شگفت‌زدگی محققان از موفقیت‌های جهادگران جهاددانشگاهی در حوزه‌هایی که هرگز تصور نمی‌شد در کشورمان بتوان آنها را پایه‌ریزی کرد نیز اشاره کرد و گفت: همه این دستاوردها از برکت خودباوری و اعتقاد به شعار ما می‌توانیم بود.

وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز کار را آغاز کرد و آموزش قرآن کریم، تدبر در قرآن و مسابقات قرآنی بین دانشجویان را ساماندهی کرد و در ادامه نیز سازمان قرآنی و خبرگزاری قرآنی ایکنا را تأسیس کرد که بسیاری از رویدادهای قرآنی را در کشور و جهان پوشش خبری می‌دهد.

رییس جهاددانشگاهی به پیشتازی جهاددانشگاهی در حوزه خبر با تأسیس خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه افکارسنجی و تهیه آمار و اطلاعات نیز با توجه به نبود مؤسسات معتبر در کشور جهاددانشگاهی نسبت به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اقدام کرد که یکی از معتبرترین‌ها در حوزه کاری خود در کشور است.

وی به موفقیت جهاددانشگاهی در حوزه‌های مهندسی، برق، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، دکل‌ها و مته‌های حفاری که به شدت به آنها نیاز داشتیم نیز اشاره و اظهار کرد: جهاددانشگاهی با تحقیقات و فعالیت‌های صورت گرفته توانست به فناوری‌های پیشرفته این حوزه‌ها دست یابد. در حوزه‌های کشاوری به ویژه حوزه تولید آفت‌کش‌ها و سموم‌ طبیعی(به جای سموم مضر شیمیایی) نیز موفق عمل کرده‌ایم که به امنیت غذایی کشور کمک زیادی می‌کند. به‌نژادی دام سبک و سنگین نیز از دیگر حوزه‌هایی بود که جهاددانشگاهی در آن ورود و نیاز کشور را مرتفع کرد و اکنون به حدی موفق هستند که حتی فناوری‌ها را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

دکتر مسلمی‌نائینی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های مهم توجه به گیاهان دارویی است که قبلاً این گیاهان به صورت خام از کشورمان خارج می شد که با توجه به تنوع گیاهان دارویی در جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده گیاهان دارویی راه‌اندازی و امکان فراوری و تهیه دارو از این گیاهان فراهم شد و با همکاری یک شرکت خصوصی در آینده نزدیک شاهد توزیع داروهای گیاهی در سطح کشور و صادرات آنها به خارج از کشور خواهیم بود.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: تجهیزات مربوط به مترو از دیگر نیازهای کشور بود که اکنون قطعات مترو در دست ساخت است. همچنین تولید تجهیزات حفاری چاه‌های نفت از جمله پمپ‌های درون چاهی با موفقیت انجام شد. البته از علوم انسانی نیز غافل نبودیم و کارهای تحقیقاتی خوبی در اقصی نقاط کشور انجام شده که نتایج آن برای برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری مورد استفاده مسئولان قرار گرفته است. تأسیس پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) نیز از اقدامات مهمی بود که انجام شد، چراکه ما نیاز داشتیم اطلاعات علمی کشور را نگهداری و ذخیره کنیم. براساس همین نیاز بانک‌های متعدد علمی را راه‌اندازی کرده و پایگاه علمی اطلاعاتی جهاددانشگاهی را تشکیل و اطلاعات زیادی در قالب نشریات علمی، طرح‌های مختلف علمی و ... را ذخیره و به صورت رایگان در اختیار دانشجویان، اساتید و متخصصان قرار دادیم.

رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: در حوزه‌های فرهنگی نیز طرح‌ها و برنامه متنوعی که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته از جمله مسابقات مناظرات دانشجوی، برنامه بازدید از مراکز صنعتی بنام ایران، مرز پرگهر و ... در حال انجام است. در حوزه‌های آموزشی نیز جهاددانشگاهی دانشگاه‌های غیر انتفاعی تأسیس کرده که رتبه‌های اول را در داخل کشور کسب کرده و دوره‌های مختلف کوتاه مدت تخصصی و مهارتی، طرح‌های کارآفرینی و ... برگزار کرده است. در حوزه تجاری‌سازی نیز جهاددانشگاهی با تأسیس پارک‌های مختلف و مراکز نوآوری و شتابدهی از محققان و فارغ‌التحصیلان صاحب ایده حمایت‌های متعددی انجام می‌دهد.

دکتر مسلمی‌نائینی در گفت و گو با ایکنا گفت: با برنامه‌ای که جهاددانشگاهی طراحی و همتی که به خرج می‌دهد و نیز با اعتمادی که به جوانان دارد، امیدواریم با حمایت دولت و سازمان‌های دولتی و خصوصی بتوانیم مشکلات را مرتفع و تحریم‌های را بی‌اثر کنیم.


نظر شما :