همایش "علم جهادی و جهاد علمی" در ارومیه برگزار شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۶ کد : ۴۰۵ فرهنگی
همایش علم جهادی و جهاد علمی ۲۳ اردیبهشت در سالن اجتماعات مجتمع علمی تحقیقاتی جهاددانشگاهی ارومیه برگزار شد.
همایش "علم جهادی و جهاد علمی" در ارومیه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی، رییس این واحد در همایش علم جهادی و جهاد علمی که روز گذشته 23 اردیبهشت در سالن اجتماعات مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی ارومیه برگزار شد افزود: علم گرایی و علم محوری باید در همه بخش ها گفتمان مسلط جامعه شود.
وی گفت: مشکلات موجود کشور باتکیه برعلم و پژوهش قابل حل است.
دکتر عاقلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که بیان داشتند،کشوری که دستش از علم تهی است نمی‌تواند توقعی از آن داشت تصریح کرد: جوانان باید برای خودشان یک نقش تاریخی و ملی تعریف کنند نه یک نقش شخصی، و باید بادرنظر گرفتن آینده و تاریخ کشور، جایگاه و شان را در این ریل عظیم بیابند.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی جهاد رایکی از مفاهیم ارزشمند و پربرکت دین مبین اسلام دانست و گفت :جهاد یعنی جهد و تلاش و مبارزه که این مبارزه گسترده در مقابل هر آنچکه پیش روی اهداف متعالی است و در قالبهای مختلف از جمله جهد علمی، مطبوعاتی، سیاسی و اقتصادی می توان به جای آن اشاره کرد.
وی، با بیان اینکه صرف کثرت مقالات ارائه شده ملاک نیست افزود: ملاک تحقیق و علم جهادی جهت فعالیت ،کاربرد ان، مواضع دشمنان نسبت به ان ملاک بوده واینکه آیا کیفیت علم تولید شده به حدی است که از این حرکت علمی احساس خطر کردند یانه! اهمیت بسزایی دارد و این مهم همبستگی تنگاتنگی با کاربرد علم تولید شده در راستای تعالی کشور دارد.
دکتر عاقلی گفت: انقلاب علمی به دوره ای میگویند که ایده ها و کشفیات جدید در رشته های مختلف موجب کنار گذاشتن نظرات مرتبط با یونان باستان شد که در قرون وسطی رواج یافته بود و پایه علوم جدید طرح ریزی شده بود.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نظریه یادگیری ساخت گرایی افزود: در این نظریه یادگیری دانش توسط فرد ساخته می شود و تولید دانش فرایند مستمری ست که تجربه انفرادی افراد از جهان را سازمان می بخشد.
دکتر عاقلی با اشاره به نظریه شناخت شناسی ژنتیک پیاژه(دانشمند و روانشناس فرانسوی زبان سوئیسی) تصریح کرد: شناخت شناسی ژنتیک بیان میکند که انسانها چگونه از راه کنش متقابل بین تجربه و باورهای خود به شناخت دست پیدا می کنند، بدین معنا که جوهر دانش را از کسی به کس دیگر نمی توان انتقال داد بلکه باید از روش جستجو و اکتشاف به آن رسید.
وی با اشاره به جایگاه و شان عالم و اهمیت عمل به علم بیان کرد: معلمی شغل انبیاست و براساس آیات و روایات، دانشمندی که از علم او سود برده شود از هزار عابد والاتر است.
وی ادامه داد: همه علم ها درروز قیامت وبال هستند مگر علمی که بدان عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه جهاد علمی باید به علم جهادی بیانجامد و تاثیر آن برای کشور و مردم در هر سطحی چه بصورت مستقیم و غیرمستقیم ملموس باشد، خاطر نشان کرد: جهد واقعی در علم برای توسعه جامعه پربرکت است.
همچنین ایرانی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این همایش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد معاونت آموزشی این نهاد گفت:رسالت واقعی استاد رسالت انبیا بوده و هدفش تعالی بخشی و انسان سازی است.
ایرانی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) معلمان را کلید شقاوت و سعادت جامعه عنوان کرده اند.
وی گفت: معلمان سلامت معنوی و علمی جامعه را قطعیت می بخشند.
ایرانی گفت: معلمی هنری است توام با خلاقیت که بسترهای رشد علمی و اخلاقی جامعه را پرورش می دهد.
معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: علم برای پرورش و رشد و نمو نیازمند عزم جهادی است و زمانی که این دو با هم عجین می شود ارکان تعالی به بهترین کیفیت ممکن برای کشور ترسیم می شود که جهاددانشگاهی واقعی ترین ترجمان این مهم برای کشور است.
در پایان مراسم از اساتید و مدرسان برتر جهاددانشگاهی تقدیر و تجلیل بعمل آمد.


نظر شما :