قرآن و مهارت های زندگی

سمینار تخصصی فرهنگی "قرآن و مهارت های زندگی "

۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۷۰۹ معاونت فرهنگی
سمینار تخصصی فرهنگی "قرآن و مهارت های زندگی "

به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس و با حمایت سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور، سمینارتخصصی در حوزه مطالعات فرهنگی با رویکرد آینده پژوهانه با عنوان" قرآن و مهارت های زندگی " برای دانشجویان علاقه مند توسط مرکز آینده پژوهی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس برگزار شد.

برگزاری این سمینار و محتوای آن که توسط حاج آقا ابراهیم نقدی کارشناس ارشد مسائل دینی و قرآنی ارائه گردید، به شرح ذیل می باشد؛

برنامه با خواندن قران شروع شد . و ابتدا مدرس با پرسش و پاسخ از دانشجویان به دغدغه های دانشجویان  اگاهی پیدا کرد و سپس به بیان ریشه اسلام و دلیل برتر برودن اسلام و آموزه های اسلام در زندگی امروزی را مطرح کردند

بعد از آن به علت کاهش علاقه دانشجویان و جوانان هب عبادات و اصول دین پرداختند و خیلی خوب و منطقی به سولات و شبهات دانشجویان در این جلسه پاسخ دادند

بعد از آن دلایل اختلاف شیعه و سنی مورد بحث قرار گرفت  به دلیل اینکه در چهار چوب جلسه نبود سریع از ان گذشتند

و به مسئله خود باختگی جوانان و دختران ایرانی در مسئله حجاب پرداختند

و سولات  دانشجوان در باره حجاب و علت حجاب پرسید شد

اما با توجه به اینکه دانشجویان علاقه مند  بودند که این بحث های به صورت متمرکز و در نهایت به نتیجه گیری ختم شود ادامه یابد ایشان دلایل انحراف جوانان را با تفسیر توضیح دادن و مقرر گردید این جلسات ادامه دار باشد و مبحث های مهارت زندگی مطرح گردد

در بحث انحراف جوانان مسایل زیر مطرح گردید

اگر چه انحراف جوانان ما با توجه به جوان بودنِ کشورمان، قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، زیرا از لحاظ آماری جوانان ما کمترین انحراف را در مقایسه با جوانان سایر کشورها دارند و جوانان ایران از لحاظ تدیّن و معنویت بهترین جوانان دنیا به حساب می‌آیند و این ادعا را می‌توان با توجه به حضور پر شور آنان در مراسم مذهبی از قبیل عاشورا ، اعتکاف ، شب‌های احیاء ، نماز جمعه‌ها و غیره مشاهده نمود؛ امّا انحرافاتی که در بین آنان وجود دارد می تواند معلولِ عللی باشد که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌شود

ضعف در آسیب شناسی و درمان مشکلات جوانان

الف. ضعف در آسیب شناسی مشکلات نسل جوان یکی از موارد ضروری در جلوگیری از انحراف جوانان این است که دردها و دغدغه‌های فکری نسل جوان مورد بررسی و توجه قرار گیرد و اینطور تصوّر نشود که همیشه وجود درد نشانه بیماری است بلکه نشانه بیداری نیز هست.

پس از شناسایی دردها باید به درمان آن پرداخت و در هنگام درمان هم باید برخوردی مناسب و منطقی داشت، زیرا عدم برخورد مناسب و منطقی. نسل جوان را به انحرافات گوناگون می‌کشاند.

استاد شهید مرتضی مطهری رمز انحرافات نسل جوان را در عدم پاسخگویی منطقی به نیازهای او می‌داند و می‌فرماید: ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابه لای افکار و عقاید آنان باید جُست. فکر این نسل از نظر مذهبی چنان که باید راهنمایی نشده است، و از این نظر فوق العاده نیازمند است

عدم درک روحیه جوان

ما جوان را نمی‌شناسیم و جاهل به نیازهای آنان می‌باشیم. جوانان ما اغلب افرادی سرگردان هستند و مسأله تضاد در درون آنان غوغا می‌کند و در افکار خود سرگردان هستند چون از کودکی به بزرگسالی رسیده و در یک عالم برزخی قرار دارند و ارزش‌های اجتماعی و دینی برای آنان تثبیت شده است، و لذا عدم آشنایی ما با نیازهای آنان و روحیّات آنان باعث جدایی آنان از ما شده و بعضاً به انحراف منجر شده است

اعمال خلاف الگوهای جامعه

اَعمالِ خلافِ الگوها عامل دیگری که در انحراف جوانان دخالت دارد اعمال خلاف الگوهای جامعه است. از آنجایی که جوان هنوز به آن پختگی لازم نرسیده است و به آن حدّ از شناخت نایل نشده تا حساب‌ها را از هم جدا نماید و لغزش افراد را به حساب آن‌ها گذارد و نه دین و مذهب آن‌ها، لذا به محض دیدن خطا و اشتباه در رفتار الگوها، آن را به حساب دین و اخلاق می‌گذارد و تمام دیدگاه‌ها و اعتقاداتش یکبار فرو ریخته، نسبت به همه چیز بدبین می‌شود و لذا می‌گویند لغزش الگو خطرناک‌ترین وضع برای نسل جوان است. البته برای افرادی که دین و مذهب، کاملاً برایشان روشن است، این مسایل مشکلاتی ایجاد نمی‌کند، زیرا آنان می‌دانند که هر شخص ممکن است دچار اشتباه شود و کارهای خلاف افراد را به حساب دین و مذهب نمی‌گذارند

تضاد در روش تربیتی بین خانواده، آموزشگاه و جامعه

از آنجایی که کودکان و جوانان متأثر از عوامل متعددی هستند و لذا روش‌های تربیتی و الگوهای تربیتی که خانواده و جامعه و آموزشکاه ارائه می‌دهند باید هماهنگ باشد و اگرنه جوان و نوجوان به سردرگمی گرفتار شده و چه بسا از انحراف سر در آورد، چون هیچ ارزشی برای او تثبیت نشده است.

 

عدم وجود عدالت اجتماعی و اقتصادی

ما اقتصاد را جزء عوامل اصلی ناهنجاری نمی‌دانیم امّا در عین حال نقش اقتصاد و عدم عدالت اقتصادی را نمی‌توان در انحراف جوانان نادیده گرفت. اگر خانواده‌ای از حدّ اقلّ معیشت برخوردار نباشند، فرزندان این خانواده، ممکن است حالت طغیان و شورش و بزهکاری داشته باشند و به صورت عقده‌ای بزرگ شده و در صدد انتقام از جامعه برآیند و به ارزش‌های اعتقادی پشت پا زنند.

عدم توجه به نیازهای اساسی نسل جوان

عدم توجه به نیازهای اساسی جوان از جمله ازدواج ، مسکن و شغل باعث بسیاری از انحرافات آنان شده است. زیرا جوانی که توانایی ازدواج ندارد و از طرفی شغل و کاری هم ندارد که با آن خود را مشغول کرده و انرژی بدنی خود را مصرف کند، به فساد و انحراف روی می آورد چون غریزه جنسی در او قوی بوده و بیکاری و نداشتن همسر هم باعث تشدید آن شده است

عدم برنامه ریزی صحیح فرهنگی برای جوانان

عدم برنامه ریزی صحیح فرهنگی برای نسل جوان و از طرفی تهاجم همه جانبه دشمن به اعتقادات و باورهای این نسل پرشور و بالنده، باعث شده که عده‌ای از جوانان به انحراف گرفتار آیند. هیچ متفکّر و سیاستمداری نباید در اهمیّت جایگاه و نقش جوانان در پویایی و تداوم حیات اجتماعی یک ملّت به خود تردید راه دهد، تلاش و تکاپوی فکری و فرهنگی و عملی نسل جوان می‌تواند معجزه آفرین باشد، چنان که در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ملّت ایران شاهد آن بودیم و بر عکس، رخوت و انحراف نسل جوان و عدم برنامه ریزی فرهنگی و عدم جلوگیری از تهاجم دشمن، می‌تواند پایه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور را از راه انحراف نسل جوان متزلزل کند و جامعه را به سوی وابستگی و انحراف سوق دهد. پس وظیفه و مسئولیت هدایت و رهبری نسل جوان مسئولیتی جدی و شاید همگانی است و هر کس در حدّ توان باید تلاش کند.

این سمینار در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که با استقبال خوب دانشجویان مواجهه گردید. تعداد حاضرین در دوره بیش از 100 نفر بوده است.

کلید واژه ها: سمینار مهارت زندگی


نظر شما :