مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی خبر داد:
۳ اختراع ، ۴۹۳مقاله و تولید ۵۲ دانش فنی توسط دانشجویان دکتری جهاددانشگاهی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسین کلانتری مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش این نهاد در خصوص ضرورتی که این نهاد را به سمت اجرای دوره های دکترای پژوهش محور سوق داد اظهار کرد: درجه دکتری نقش مهمی در توسعه ظرفیتهای بشری ایفا نموده است و به طور فزاینده ای در قرن گذشته و حاضر، به اقتصاد دانش بنیان و فناورانه یاری رسانده است . به همین دلیل در اغلب کشورهای دنیا و در ایران نیز تعداد دانشجویان دکتری در طول 10 سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. نرخ متوسط افزایش دانش آموختگان دوره های دکتری بین 5 و 10 درصد بوده است.در این میان آلمان یکی از بالاترین نسبت دارندگان مدرک دکتری به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه در سراسر جهان را داراست.
وی ادامه داد: با بررسی تاریخچه دوره دکتری، روشن است که از طریق تحولات آموزش و مهارت آموزی دکتری، هدف این دوره تنها طلب دانش نیست بلکه تولید دانش جدید به عنوان منبع استراتژیک مهم و عاملی در اقتصاد کشورها در نظر گرفته شده است. بنابراین سیاستگذاران به دقت، آموزش و مهارت آموزی دکتری را مورد بررسی قرار داده اند و به عنوان یک نتیجه از دانشگاه خواسته شده است به جای رها کردن آن به دست دانشگاهها ، به توسعه استراتژی های سازمانی برای بهبود آن بپردازند و به تولید علم و مهارت و فناوری روی آورند از ظرفیت پژوهشگاهها و پژوهشکده ها نیز استفاده شود و این ممکن نیست مگر از رهگذر اجرای دوره های آموزشی مبتنی بر پژوهش.
دکتر کلانتری افزود: بنابراین شکلهای خاص و برنامه های متنوع تحصیلات تکمیلی در جهان - از نظر مدت زمان و دامنه، از درجه کارشناسی ارشد تا اولین درجه دکتری - مورد توجه قرار گرفت. که به طور کلی میتوان در 5 گروه: آموزش محور (رویکرد سنتی) ،مبتنی بر عمل، حرفهای ،مبتنی بر میزان انتشارات و رویکرد نوین [1]PhDیا همان پژوهش محور - تقسیم بندی کرد که در رویکرد نوین، انطباق با نیازها، انتظارات و علایق دانشجویان و جامعه مورد توجه است، کارایی بالاتری دارد و علاوه بر برگزاری کلاس آموزشی، متقاضیان به اجرای طرحهای پژوهشی و کسب مهارتهای مورد نیاز رشته های تخصصی میپردازند. انعطاف بالا، واحد آموزشی کمتر برای اخذ درجه دکتری و آزادی عمل دانشجو از دیگر مزایای این روش بر سایر روش های پیش گفته است .
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی ادامه داد: در ایران نیز با رجوع به اسناد بالادستی مانند برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، در فصل دوم: علم و فناوری مواردی به چشم میخورد که نشان دهنده اهمیت دورههای دکتری پژوهش محور در تحقق اهداف برنامه تدوین شده است. برای نمونه: تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشتههای علوم انسانی (ماده 15)، بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی به نحوی که 50 درصد امتیازات پژوهشی ایشان معطوف به رفع مشکلات کشور باشد (ماده 16، بند الف)، حمایت مالی از پژوهشهای تقاضامحور مشترک با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و حوزه های علمیه در موارد ناظر بر حل مشکلات موجود کشور (ماده 17، بند الف) در جهت تحقق جایگاه رتبه دوم در منطقه تا پایان برنامه پنجم ، حمایت مالی از پایاننامهها و رسالههای دانشجویی در راستای ارتقای بهرهوری و حل مشکلات کشور (ماده 17، بند ه) ضرورت توجه بیش از پیش به دوره های تحصیلی مبتنی بر پژوهش رخ می نمایاند در چنین شرایطی جهاد دانشگاهی نیز خود را جدا از جامعه نمی بیند و بدیهی است که در راستای پاسخگویی به نیاز کشور به میدان می آید و در جهت تربیت متخصص ماهر متعهد وارد عمل می شود.
وی در خصوص اجرای دوره های دکترای پژوهش محوردر جهاددانشگاهی گفت: از ابتدای راه اندازی دوره های دکترای پژوهش محور توسط وزارتین محترم علوم و بهداشت یعنی از سال 1390 موفق به کسب مجوز و ورود به اجرای دوره های دکترای پژوهش محور شد. و جمعا 158 نفر دانشجو در 12 پژوهشگاه و پژوهشکده جذب نمود. دانشجویان تحت راهنمایی اعضای هیات علمی پژوهشی جهاد دانشگاهی به پژوهش در حوزه مسائل کاربردی کشور پرداختند . تعداد65. پروژه کارفرمایی بوده است.
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی ادامه داد: جمعا 3 دوره اجرا شده است و در حال حاضر تعداد .68 نفر دانش آموخته شده اند و3 اختراع به ثبت رسیده است و تعداد 493مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی توسط این دانشجویان به چاپ رسیده است. همچنین تعداد 52 دانش فنی توسط این دانشجویان تولید گردیده است. ما بقی دانشجویان تا پایان سال 97 دفاع خواهند کرد.
دکتر کلانتری با تاکید براین که هدف جهاددانشگاهی از ورود به اجرای دوره های دکترا انجام رسالت خویش در تربیت متخصصین متعهد است بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با توجه به نیاز جامعه و همچنین تقاضای بالای ورود به دوره های عالی تحصیلی و همچنین ضرورت پاسخگویی به مسائل علمی و اساسی کشور، با همکاری وزارت خانه های مربوطه – علوم و بهداشت – نسبت به اجرای دوره های بعدی هم اقدام کنیم. در این راستا مکاتبات و پیگریهایی از وزارت خانه های مربوطه داشته ایم .هر چند وزارت محترم علوم محدودیت هایی برای دانشگاهها و پژوهشکده های غیر دولتی در پذیرش دانشجو در نظر گرفته است و شرایط برای ادامه فعالیت پزوهشگاهها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی دشوارتر شده است اما انشاا... بتوانیم با تکیه بر توان و تجربه قریب چهل ساله جهاد دانشگاهی همچنان در اجرای دوره های دکترای پژوهش محور در کشور موفق و پیشتاز باشیم.
نظر شما :