از طراحی تا اجرا؛

برگزاری رویداد کارآفرینانه "اکسیر" در قالب دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا"

۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۰ کد خبر : ۱۵۵ فرهنگی تاپ خبر
رویداد طراحی مد و لباس "دیبا" به منظور ایجاد ارتباط بین طراحان جوان با مراکز صنعتی تولید پوشاک و برندهای مطرح در این صنعت و کمک به تولید دانش بنیان پوشاک متناسب با نیاز جامعه کار خود را آغاز کرده و اختتامیه این رویداد پس از تولید طراح ها برگزار وطرح منتخب شده با امضا طراح به تولید انبوه می رسد.
برگزاری رویداد کارآفرینانه "اکسیر" در قالب دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا"
 
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد هنر، در این رویداد تنوع و نوآوری  و نگاه کاربردی مدنظر می باشد، تا با استفاده از تجارت سالهای پیشین و رصد مزایا و معایب آن، با همیاری اساتید، صنعتگران و مسوولان، حرکتی صحیح در ارایه طرحهای متناسب با نیاز جامعه ایرانی پایه ریزی شود.
از جمله اهداف جشنواره رویداد می توان به رواج ایده های خلاق و نو در پوشش جامعه، تولید آثار برگزیده با همکاری بخش صنعت، آشنایی دانشجویان برگزیده با فرایند طراحی ـ تولید و تجاری سازی محصولات اشاره کرد.
این رویداد در قالب بخش ها و نشست های مختلفی برگزار شد که در زیر گزارش آن می آید.
نخستین نشست توجیهی میان چهار صاحب برند و طراحان حاضر در دومین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا در سالن فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر 22 آذرماه1396 برگزار  شد.
در این نشست موضوعات طراحی، توسط تولیدکنندگان ارایه گردید، از جمله مباحث مطرح در نخستین نشست توجیهی میان صاحبان برند و طراحان در دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا"می‌توان به تأکید بر نقش مؤثر این رویداد در ایجاد ارتباط پویا و مؤثر میان صنعت و دانشگاه اشاره کرد.
در این نشست، مدیران عامل چهار برند "سارک"، "بادی اسپینر"، "سله بن" و "تارتن" هر یک ضمن معرفی برندهای خود، تلاش کردند تا ضمن آشنا سازی طراحان با مجموعه های خود، آنها را در راستای ارایه طرح‌های مؤثر و کاربردی برای ورود به بازار و تولید از سوی این صاحبان برند راهنمایی کنند.
از جمله مباحث مطرح از سوی صاحبان برند می توان به تأکید بر نقش مؤثر جشنواره "دیبا" در ایجاد ارتباط پویا و مؤثر میان صنعت و دانشگاه، نقد به برخی نگاه‌های سلیقه‌ای در داوری آثار سایر جشنواره‌های مد و لباس و پرهیز از آن در این جشنواره، توجه و تمرکز بر روی عملکرد واحدهای مختلف استراتژی، استایل، واحد طراحی و دوخت و توجه دانشجویان به پرورش توانایی های خود در هر یک ازاین واحدها اشاره کرد.
همچنین صاحبان برند بر لزوم توجه به نحوه تولید و چگونگی توزیع محصولات با تکیه بر استانداردهای جهانی تأکید و تصریح کردند که ایران در شرایط کنونی صاحب مد است و با شناخت بازار و برندها و همچنین تأمین صنایع و موارد لازم برای ارایه الگوهای مرغوب می توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم و با توجه به برپایی این جشنواره در قالب رویداد کارآفرینانه دستاوردهای مهمی حاصل شود.
در پایان هر یک از مدیران عامل این چهار برند و تأکید بر لزوم ارایه طرح متناسب با الگوهای بهاره و تابستانه، طراحان و دانشجویان شرکت کننده در دومین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا، پرسش های خود را مطرح و پاسخ آن را دریافت کردند.
همچنین مقرر شد ضمن اهدای جایزه 100 میلیون ریالی به طراح برتر این دوره از مسابقه، طرح های برتر و منتخب از سوی هیات داوران، علاوه بر ورود به چرخه تولید انبوه از سوی برندها، امضای طراح اثر نیز بر روی لباس حک شود. 
در دومین نشست با عنوان «هویت‌سازی در حوزه مدولباس» که 28 آذرماه در سالن همایش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برگزار شد، سید مهدی میرصالحی، مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ما در شرایط کنونی نیازمند تدوین ساز و کارهای اصولی برای ایجاد ارتباط پویا و مؤثر میان صنعت و دانشگاه هستیم که حوزه مد و لباس هم در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
او با تأکید بر اینکه صنعت هرگز از دانشگاه جدا نیست، اظهار داشت: نوآوری، خلاقیت و ابداع از محیط‌های آموزشی و دانشگاهی سر برمی‌آورد و این همان چیزی است که در بخش صنعت بیش از هر زمان دیگری بدان نیازمندیم.
میرصالحی افزود: یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی که از زمان دولت 11 و در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت انجام شد، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه با نان مستعار “R&D” بود که می‌تواند با تکیه بر خروجی پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها به افزایش تولید و توسعه و تجاری‌سازی حوزه‌های مختلف کمک کند.
مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه مد و لباس، کوچک بودن واحدهای صنعتی و فقدان واحدهای تحقیق و توسعه در تمام بخش‌هاست بیان کرد: از همین روست که احداث شهرک‌های تخصصی و صنعتی پوشاک در دستور کار قرار گرفته و مذاکرات بسیاری با سازمان شهرک‌های صنعتی در این ارتباط انجام شده است.
او به امضای تفاهم‌نامه با وزارت علوم در ارتباط با لزوم جذب نیروهای متخصص دانشگاهی اشاره کرد و افزود: نسل اول دانشگاه‌ها بر پایه آموزش، نسل دوم بر پایه پژوهش و امروز نسل سوم دانشگاه‌ها با رویکرد کارآفرینی به فعالیت‌های خود می‌پردازند و ورود دانشجو به‌ویژه پس از اتمام مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد به دکترا به بخش‌های صنعتی از الزامات است.
در ادامه این نشست آرش سلطانعلی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی آموزشی "ایده" درباره برندسازی و هویت‌سازی در عرصه مد و لباس به موضوعاتی همچون تعاریف برند، چگونگی ورود به عرصه برندینگ و تاریخچه ظهور این مفاهیم در تمامی عرصه‌های به‌ویژه مد و لباس اشاره کرد. وی گفت: برند یک تعهد است و وزن برند یک وزن ذهنی است و خلق آن نیاز به نبوغ، ایمان و پشتکار دارد و تصریح کرد: برندسازی بر دلایل گوناگونی استوار است که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از تقلید رقبا، اعتلای وجهه شرکت‌ها، جذب مشتری، جذب مشتری و تقویت وفاداری کارکنان اشاره کرد.
سلطانعلی در ادامه به معرفی برندهای برتر جهان پرداخت و به دلایل این توفیقات اشاره کرد وگفت: پروژه‌های برندینگ و مشتقات آن در سطوح مختلفی قابل بررسی است که از جمله آن می‌توان به تحقیق و مطالعات، شناخت و تحلیل‌ محیط، تدوین استراتژی‌های زیرساخت برند، خلق ابعاد ظاهری برند، تدوین نظام تبلیغات و ارتباطات برند و تدوین نظام مؤلفه‌های بازار اشاره کرد.
شرکت کنندگان در دومین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا یکشنبه 10 دی این فرصت را یافتند تا ضمن دیدار با کارخانجات سه برند ایرانی "تن ریس"، "سارک" و "تارتن" در تهران و با  فرایند طراحی، تولید و تجاری سازی محصولات آشنا شوند. وطراحان با صاحبان این برندها درباره راه‌های طراحی مؤثر برای تولید آثار برگزیده با همکاری بخش صنعت به کسب آگاهی پرداختند. 
پس از این مراحل  بخش مسابقه طراحی آغاز شد که در این بخش پس از تعیین موضوعات در نشست توجیهی توسط تولیدکنندگان، کلیه شرکت کنندگان پس از گذراندن کلاس های مشاوره و آموزش، طرحهای  نهایی خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کرده و در مرحله اول مسابقه طرح‌ها توسط تولیدکنندگان داوری و انتخاب می شوند
 
مسابقه طراحی
مسابقه طراحی در دو بخش طراحی کالکشن بهار و تابستان سه برند سله بن، سارک، تن ریس (body spinner)  زنانه، مردانه و طراحی شال و کلاه و ملحقات (اکسسوری) برند تارتن برگزار شد.
پس از طراحی طرحهای مورد نظر تولیدکنندگان، در نشست آخر که در تاریخ  26 دیماه با حضور تولیدکنندگان برگزار شد،  طراحهای طراحان  با همکاری تیم اجرایی تولیدکنندگان به نقد و بررسی گذاشته شد.
 
مرحله اول داوری رویدادی کارآفرین (طراحی تا تولید) جشنواره 
پس از انتخاب طرحهای منتخب توسط تولیدکنندگان، طراحان به واحدهای صنعتی تولید پوشاک، دعوت شده وبرای تولید آثار خود  در کلیه مراحل (از طراحی تا تولید طرح) در واحدهای تولیدی حضور می یابند.
در این مرحله آثار تولید شده، مورد ارزیابی و داوری نهایی داوران قرار گرفته و به طرح برتر رویداد جایزه ویژه اهداء میگردد.
 
پایان مرحله نخست داوری آثار  
در این دوره از جشنواره، بیش از 250 اثر به دبیرخانه دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" رسید و در مرحله نخست مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.
از میان گروههای متقاضی برای ورود به مرحله بعد، 4 گروه انتخاب گردید. مدیران عامل چهار برند ایرانی "تن ریس"، "سارک"، "سله بن" و "تارتن" داوران این دوره از جشنواره بودند و در پایان، چهار گروه، هر کدام برای همکاری با یکی از برندها و رساندن طرح‌های برگزیده به مرحله تولید، وارد این چرخه در کارخانه برند مربوطه می‌شوند.
 
تولید انبوه آثار برگزیده توسط 4 برند
یکی از مهمترین آثار و نتایج ارزشمند این جشنواره این است که آثار برگزیده از سوی این چهار برند به تولید انبوه خواهند رسید. البته گروه‌ها و افرادی که برای مرحله بعدی رقابت انتخاب نشده‌اند هم این فرصت را دارند که در صورت تمایل با این صنعتگران و صاحبان برند همکاری کنند و آنها نیز از هیچگونه همراهی و حمایت دریغ نخواهند کرد.
این نخستین بار است که طراحان حاضر در یک مسابقه برای رساندن اثر خود به مرحله تولید به کارخانجات ورود پیدا کرده و با جزئیات صنعتی عرصه پوشاک آشنا می‌شوند و این بدین معناست که جشنواره "دیبا" توجه ویژه‌ای به موضوع لزوم آشنایی طراحان مد و لباس با چرخه صنعت دارد و این مرحله از جشنواره به نوعی دوره‌ای آموزشی برای طراحان نیز محسوب می‌شود.
 
تبادلات فکری با صاحبان رای
یکی از اقداماتی که برای برگزاری بهتر دومین جشنواره دیبا صورت گرفت، رای زنی و مشورت با کسانی است که در حوزه مد و لباس صاحب رأی و ایده اند و سالها در این حوزه تجربه دارند. الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" به توجه به این امر مهم به دیدار با بزرگان این حوزه من جمله حمید قبادی دانا پرداخت و آرای آنان را شنید تا بتواند بهتر از تجارب اینان سود جوید. 
بهزاد رشیدی، رییس جهاددانشگاهی هنر و الهام زایجانی در این نشست ضمن اشاره به اهداف برپایی این جشنواره از جمله آشنایی دانشجویان عرصه طراحی پارچه و لباس با فرایند طراحی، تولید و تجاری سازی محصولات و تولید آثار برگزیده با همکاری بخش صنعت، توضیحاتی درباره روند برگزاری دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" ارایه کرد.
دبیر دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا"، رواج ایده های خلاق و نو در پوشش جامعه را یکی از مهم دستاوردهای برگزاری چنین جشنواره هایی برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا جشنواره "دیبا" بتواند با ایجاد ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه به تحقق این مهم کمک کند.
حمید قبادی دانا رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز برپایی جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" را اتفاقی خوبی برشمرد و اظهار کرد: این جشنواره یکی از ایده آل‌های بنده در حوزه مد و لباس است و به نظر می‌رسد می‌تواند یکی از الگوهای ایجاد ارتباط میان بخش علمی و آکادمیک و صنعت پوشاک باشد.
قبادی افزود: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی توانسته است این الگو را تکثیر کند و تداوم چنین رویدادی نه تنها بسیارهوشمندانه و مفید است بلکه با ارایه طرح‌های برگزیده به بازار و نمایش خروجی جشنواره، یکی از اهداف تمامی مدیران عرصه مد و لباس محقق می‌شود.
گفتنی است،داوری اولیه جشنواره طراحی مد ولباس دیبا با حضور برندهای حامی برگزار شد و از میان آن آثار طراحان؛ شیدا شاهرخی و مونا طیبیان  به صورت گروهی جهت همکاری با برند سارک،صدف کاشانی جهت همکاری با برند spinner  body،مریم برزویی جهت همکاری با برند تارتن،مهسا یوسفی جهت همکاری با برند سله بن ،به بخش نهایی و تولید اثر راه یافتند. 
این طراحان به مدت  دو ماه در کارخانه حضور بهم رسانده تا از مرحله طراحی تا تولید در کنار مدیران هر بخش با روند اجرایی و تولید یک اثر آشنا شوند. و در پایان طرح تولید شده با امضا طراح به تولید انبوه می رسد.
از دیگر منتخبین جشنواره؛الهام نوری مژگان سرشار و مینا سخایی به صورت گروهی، نیلوفر ماهوتی، مریم رضاتوفیق، فاطمه شمس به صورت گروهی، شیرین کره¬ئی، فاطمه علی پور(ناهید)، زینب احمدی مقدم، شیما کشتکار، فرنوش بهشتی نیا، فرنوش پل حاج کاظم، شیوا شهسواری، مرضیه ورمزیار به صورت انفرادی می باشند. این افراد نیز در کنار مرحله اصلی جشنواره با تولیدکنندگان همکاری خواهند کرد. برندهای حامی این جشنواره اعلام کردند که برای کسانی که در این دوره انتخاب نشده اند فرصت رشد و آموزش های لازم را فراهم می کنند تا بتوانند از برگزیدگان دوره بعد باشند.
 

نظر شما :