دکتر بیجندی:

اتصال به بازار، بهره‌مندی از برندهای ملی و محلی از مزایای طرح توسعه مشاغل خانگی است

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۵ کد : ۱۰۳۵ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
دکترمحمدصادق بیجندی سرپرست سازمان تجاری‌سازی و فناوری اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی در نشست" طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی" که به صورت ویدئو کنفرانس اظهار کرد: نکته بعدی که در این طرح بسیار مهم بوده، بحث اتصال به بازار، بهره‌مندی از برندهای ملی و محلی، آموزش‌های خاص و مشاغل جدید است.
اتصال به بازار، بهره‌مندی از برندهای ملی و محلی از مزایای طرح توسعه مشاغل خانگی است

 

 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکترمحمدصادق بیجندی ۲۳ تیرماه در نشست" طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی" که به صورت ویدئو کنفرانس در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه اشتغال فراگیر که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور مصوب شده،   یکی از رسته‌های بحث اشتغال فراگیر بحث مشاغل خانگی است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: وام یکی از ابزارهای ایجاد اشتغال است اما اگر تزریق وام و اعتبار هدفمند و با برنامه نباشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

وی گفت: براساس آسیب‌شناسی از کارهایی که در گذشته در وزارت کار انجام شده بود، توسط خود وزارت کار و دبیرخانه، اشکالاتی که در بحث قبلی وجود داشت را احصا کردند و براساس آن مدلی تهیه و تدوین شد، آن مدل در ستاد مشاغل خانگی کشور چندین بار مورد بحث قرار گرفت و دستگاه‌های اجرایی اشکالات و ایراداتی را به طرح گرفتند

دکتربیجندی ادامه داد: در جلسات مختلف این طرح چکش‌کاری شد و در نهایت الگویی که اکنون در حال پیاده‌سازی است، مصوب ستاد مشاغل خانگی کشور است و  قرار بر این شده که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان با عنوان مجری در استان‌های پایلوت کشور عمل کند.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی و فناوری اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی با بیان اینکه این طرح دارای سه فاز است، عنوان کرد: این طرح اصلاحاتی را نسبت به طرح‌های قبل داشته، اول شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌های درون استانی با تفکیک شهرستان‌ها و دوم بحث آموزش و مشاوره است. فردی که متقاضی مشاغل خانگی بوده باید آموزش و مشاوره عمومی و تخصصی لازم را بعد از ارزیابی‌ها ببیند. سوم اقتصاد بازار است، در حال حاضر ما هر سه فاز را با هم پیش می‌بریم.

وی بیان کرد: یکی از تفاوت‌های ویژه و اساسی‌ طرح این است که به دنبال پیاده‌سازی الگوی جدید هستیم، ایجاد اشتغال با وام  نمی‌شود. وام یکی از ابزارهای ایجاد اشتغال است. اگر تزریق وام و اعتبار هدفمند و با برنامه نباشد، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. اگر اعتبارات در کشور به نتیجه می‌رسید، باید نیروی کار به کشورهای همسایه صادر می‌کردیم نه اینکه با بحران بیکاری و اشتغال مواجه می‌شدیم. اگر می‌خواهد وامی تعلق بگیرد باید هدفمند و بابرنامه باشد.

دکتربیجندی خاطرنشان کرد: قرار است در بحث اشتغال مداخلاتی صورت بگیرد. برخی مداخلات اجرایی و برخی سیاستی است. همه این موارد باید لحاظ شود

معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: ما در این طرح چند ویژگی قائل شدیم. شفافیت در این طرح بسیار حایز اهمیت بوده و در دولتی که معتقد به شفافیت است، طرح‌هایی همچون طرح ما نیز باید شفاف باشد. همه باید عملکرد جهاد دانشگاهی را به عنوان مجری بررسی کنند. نکته بعدی که در این طرح بسیار مهم بوده، بحث اتصال به بازار، بهره‌مندی از برندهای ملی و محلی، آموزش‌های خاص و مشاغل جدید است.


نظر شما :